Bromfiets - Aanvraag certificaat

INSCHRIJVING BROMFIETSEN - NIEUWE PROCEDURE SINDS 11.12.2018

De regularisatieperiode om een bromfiets in te schrijven werd beëindigd op 11.12.2018.

Vanaf heden voert Bpost geen preregistratie meer uit voor de bromfietsen.  U hoeft dus niet meer naar de post te gaan om een aanvraga tot inschrijving te bekomen. 

Klik hier om de officiële mededeling van de FOD Mobiliteit en Vervoer te lezen.

Wat verandert er nu voor de oldtimerbromfietsen?

Niets, de procedure blijft identiek, behalve dat u niet meer via een postkantoor hoeft te gaan maar de aanvraag tot inschrijving rechtsreeks via de verzekeringsmakelaar kan afhandelen.  De nummerplaat kost vanaf nu 30 EUR in plaats van 42 EUR.

Hieronder vindt u het stappenplan voor de verschillende situaties waarin u zich kan bevinden.

PROCEDURE / STAPPENPLAN

We onderscheiden vier soorten procedures, namelijk;

  • procedure voor ingevoerde bromfietsen met buitenlands inschrijvingsbewijs
  • procedure voor niet ingevoerde bromfietsen met een gelijkvormigheidsattest
  • procedure voor bromfietsen van meer dan 25 jaar oud ZONDER documenten (via de BFOV)
  • procedure voor bromfietsen met een Belgisch inschrijvingsbewijs en die van eigenaar veranderen

1. Procedure voor ingevoerde bromfietsen met buitenlands inschrijvingsbewijs

Stap 1U gaat naar de douane, samen met uw aankoopfactuur/verkoopsovereenkomst en het buitenlands inschrijvingsbewijs, om er een vignet 705 te gaan halen.  U ontvangt er een roos aanvraagformulier waarop dit vignet 705 gekleefd werd.
Stap 2U gaat naar de verzekeraar om de bromfiets te verzekeren(zie vrijblijvend naar onze verzekeringsvoorwaarden - 67 EUR eerste bromfiets en 12 EUR voor alle bijkomende bromfietsen) : klik hier
Stap 3De verzekeringsmakelaar vraagt de nummerplaat aan of u gaat met alle documenten zelf naar een DIV-antenne
Stap 4De nummerplaat wordt door de postbode thuis geleverd en u betaalt 30 EUR voor de nummerplaat en het inschrijvingsbewijs
Stap 5Het inschrijvingsbewijs bestaat uit twee delen: een deel om thuis te bewaren en een ander deel om bij het voertuig te hebben tijdens een eventuele controle.
Stap 6U bevestigt de nummerplaat op de bromfiets

2. Procedure voor niet ingevoerde bromfietsen met documenten

U bezit, ofwel een gelijkvormigheidsattest van de bromfiets (geldig voor alle nieuw verkochte bromfietsen sinds 01.01.1975).of een attest van verlies van dit gelijkvormigheidsattest te verkrijgen bij de politie

Opgelet, de datum die vermeld staat op een gelijkvormigheidsattest is dikwijls niet het bouwjaar van de bromfiets. Vooral bij duplicaten staat er een veel latere datum vermeld dan het werkelijke bouwjaar. We raden op dat ogenblik aan om een bouwjaarattest van de BFOV aan te vragen om een correcte inschrijving te bekomen - zie procedure nr. 3

Stap 1U gaat naar de verzekeraar om de bromfiets te verzekeren(zie vrijblijvend naar onze verzekeringsvoorwaarden - 67 EUR eerste bromfiets en 12 EUR voor alle bijkomende bromfietsen) : klik hier
Stap 2De verzekeringsmakelaar vraagt de nummerplaat aan
Stap 3De nummerplaat wordt door de postbode thuis geleverd en u betaalt 30 EUR voor de nummerplaat en het inschrijvingsbewijs 
Stap 4Het inschrijvingsbewijs bestaat uit twee delen: een deel om thuis te bewaren en een ander deel om bij het voertuig te hebben tijdens een eventuele controle
Stap 5U bevestigt de nummerplaat op de bromfiets.
Stap 6Veel plezier ermee

3. Procedure voor bromfietsen van meer dan 25 jaar oud zonder documenten

U bezit helemaal geen documenten van de bromfiets die nooit eerder werd ingeschreven in België of in het buitenland.

Stap 1U moet een bouwjaarattest aanvragen via de BFOV
Stap 2U gaat naar de verzekeraar om de bromfiets te verzekeren(zie vrijblijvend naar onze verzekeringsvoorwaarden - 67 EUR eerste bromfiets en 12 EUR voor alle bijkomende bromfietsen) : klik hier
Stap 3De verzekeringsmakelaar vraagt de nummerplaat aan
Stap 4De 'O'-nummerplaat wordt door de postbode thuis geleverd en u betaalt 30 EUR voor de nummerplaat en het inschrijvingsbewijs 
Stap 5Het inschrijvingsbewijs bestaat uit twee delen: een deel om thuis te bewaren en een ander deel om bij het voertuig te hebben tijdens een eventuele controle.
Stap 6U bevestigt de nummerplaat op de bromfiets.
Stap 7Veel plezier ermee

Hoe het bouwjaarattest aanvragen bij de BFOV?

Hetzij, en bij voorkeur, via de online applicatie : klik hier

Hetzij via de post aan de hand van het aanvraagdocument : klik hier

Kostprijs bouwjaarattest BFOV

Al naargelang uw statuut in onze database worden de volgende tarieven gehanteerd




Full Club Member30 EUR
Supporter BFOV40 EUR
Individual50 EUR




Wat is het verschil tussen Full Club Member, Supporter BFOV en Individual?

Klik hier om de verschillen te raadplegen.  

4. Procedure voor bromfietsen met Belgisch inschrijvingsbewijs

Stap 1U gaat naar de verzekeraar om de bromfiets te verzekeren(zie vrijblijvend naar onze verzekeringsvoorwaarden - 67 EUR eerste bromfiets en 12 EUR voor alle bijkomende bromfietsen) : klik hier
Stap 2De verzekeringsmakelaar vraagt de nummerplaat aan of u gaat met alle documenten zelf naar een DIV-antenne
Stap 3De nummerplaat wordt door de postbode thuis geleverd en u betaalt 30 EUR voor de nummerplaat en het inschrijvingsbewijs
Stap 4Het inschrijvingsbewijs bestaat uit twee delen: een deel om thuis te bewaren en een ander deel om bij het voertuig te hebben tijdens een eventuele controle.
Stap 5U bevestigt de nummerplaat op de bromfiets

Vraag en antwoord

Hieronder hernemen we de meest voorkomende vragen.  Deze rubriek zal geregeld aangevuld worden.

Welke nummerplaat zal ik bekomen?

Type nummerplaatKenmerken bromfiets
S-AAA-001Klasse A - Max 25 km/u met gelijkvormigheidsattest
S-BAA-001Klasse B - Max 45 km/u met gelijkvormigheidsattest
O-SAA-001OLDTIMER - Klasse A - Max 25 km/u
O-SBA-001OLDTIMER - Klasse B - Max 45 km/u




Wat wordt het formaat van de nummerplaat?

Het formaat van de nummerplaat is 10 x 12 cm 

Voor welke voertuigen wordt deze regularisatieprocedure gehouden?

a) Voor de brommers, dat wil zeggen voertuigen op twee wielen (categorie L1e) of op drie wielen (categorie L2e) die een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/uur en de onderstaande kenmerken hebben:

Voor de tweewielige bromfietsen, een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ indien het een motor met inwendige verbranding betreft, of een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4kW indien het een elektrische motor betreft.

Voor driewielige bromfietsen, een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50   cm³ indien het een motor met elektrische ontsteking betreft, of een nettomaximumvermogen van ten hoogste 4kW voor andere soorten motoren met inwendige verbranding, of een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft.

b) De vierwielers, dat wil zeggen motorvoertuigen met vier wielen die de onderstaande kenmerken hebben:

Het gaat om lichte vierwielers met een lege massa van ten hoogste 350 kg (categorie L6e), exclusief de massa van de accu’s in elektrische voertuigen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/uur, en een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ voor motoren met elektrische ontsteking, of een nettomaximumvermogen van ten hoogste 4kW voor andere soorten motoren met inwendige verbranding, of een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4kW indien het een elektrische motor betreft.

Mijn bromfiets rijdt origineel sneller dan 45 km/u.  Wat nu?

Indien u kan aantonen dat de bromfiets origineel sneller rijdt dan 45 km/u en nooit voorzien werd van een gelijkvormigheidsattest, dan dient u deze in te schrijven als motorfiets.  Hiervoor dient u de regularisatieprocedure via de BFOV te volgen.

Klik hier om de procedure te raadplegen.

U vindt geen antwoord op uw vraag, klik hier om uw vraag te stellen aan de BFOV.