AANKOOP VAN EEN OLDTIMER

Hieronder beantwoorden we een aantal algemene vragen inzake de aankoop van oldtimers. Klik op de vraag en het antwoord komt tevoorschijn.

Is mijn trekhaak onderworpen aan een periodieke keuring zoals dit voorzien is voor moderne voertuigen?

Neen, de periodieke keuring is niet van toepassing voor oldtimers, noch voor het voertuig zelf, noch voor de trekhaak. 


 

Hoe kan ik een oldtimer vinden?

Je hebt meerdere mogelijkheden om een oldtimer te vinden.  Je kan bijvoorbeeld bepaalde oldtimertijdschriften raadplegen, de advertenties doorbladeren in de wekelijkse kranten, automobielmarkten of oldtimerbeurzen bezoeken. Je mag ook niet vergeten dat er een massa advertenties voorradig zijn via het Internet.

Er zijn ook enkele specialisten die zich enkel en alleen toespitsen op de verkoop van oldtimers,  eventueel ingevoerd uit het buitenland.  Maar de meeste oldtimers worden verkocht van particulier tot particulier.

We raden je wel aan om eerst goed na te denken alvorens tot de aankoop van een oldtimer over te gaan.  Je moet er zeker van zijn dat het voertuig zijn nut zal bewijzen voor de ganse familie.  Het is zinloos om een sportwagen aan te schaffen als je twee kleine kindjes hebt.

Alles hangt natuurlijk ook voor een groot deel af van het budget dat je wenst te spenderen voor de aankoop van de oldtimer. 


 

Wat kost een oldtimer?

De prijs van een oldtimer hangt af van de staat van het voertuig waarin hij zich bevindt, de originaliteit, de kwaliteit van restauratie, het aantal exemplaren ooit gebouwd, de vraag en het aanbod, …

Verder hou je er best rekening mee dat de aankoop van een oldtimer heel wat bijkomende kosten met zich meebrengt.

Buiten de verkeersbelasting en de verzekering, mag je niet uit het oog verliezen dat het voertuig toch beschermd moet worden tegen weer en wind en dat je dan hoogstwaarschijnlijk een garage zal moeten huren.

Ook dien je rekening te houden met het onderhoud van het voertuig (batterij, …), de herstellingen en restauraties die dienen uitgevoerd te worden.

De prijs van het verbruik is meestal te verwaarlozen, gezien je als liefhebber meestal maar weinig kilometers per jaar zal rijden.

Maar, regelmatig een ritje doen met de oldtimer is wel aan te raden om bepaalde problemen tegen te gaan (zoals het vastraken van de remmen, koppeling, leder dat beschimmeld raakt door vocht, …).


 

Is de aankoop van een oldtimer een goede investering?

Een oldtimer koop je in eerste instantie uit nostalgie of passie en niet onmiddellijk als een financiële belegging.

Maar als federatie zijn we de mening toegedaan dat het nog steeds een goede investering is.  Ingevolge de financiële crisis die we de laatste maanden gekend hebben, zagen we geen terugloop in de verkoop.  De eigenaars zijn hun oldtimer niet gaan verkopen naar aanleiding van deze crisis.


 

Moet men een oldtimer kopen in een goede staat of eentje om te restaureren?

Alles is afhankelijk van het budget dat je wenst te spenderen en van het feit of je al dan niet handig bent in een restauratieproces.

Je moet weliswaar weten dat de waarde van de oldtimers momenteel aan de lage kant ligt en dat de restauratie door een professionele hersteller onbetaalbaar wordt.

Het zijn vooral de werkuren die zwaar doorwegen op een budget wanneer het om de restauratie van oldtimers gaat.

Hieruit volgt dus, dat het beter is om een oldtimer in een zo goed mogelijke staat aan te kopen, tenzij je natuurlijk zelf handig genoeg bent om de restauratie te voltooien.

In dit laatste geval koop je best een oldtimer aan in de volgende twee gevallen:

  • deze waaraan je een restauratie zal uitvoeren van A tot Z, hetgeen met zich meebrengt dat het voertuig volledig moet ontmanteld worden, stuk voor stuk, en dat de eindafrekening vaak zeer hoog zal liggen en waarschijnlijk nooit meer recupereerbaar zal zijn.
  • deze waar je beetje bij beetje gaat restaureren, waar de restauratiekosten gespreid worden over verschillende jaren.

 

Bij wie moet men een oldtimer aankopen?

De keuze moet gemaakt worden tussen een aankoop bij een particulier of bij een professionele verkoper.

De prijzen gehanteerd door de professionelen liggen meestal hoger.

Daartegen biedt de professionele verkoper een waarborg, hetgeen de particulier niet kan bieden.  Deze waarborg is voorzien bij wet.


 

Wat houdt de wet op de verplichte waarborg eigenlijk in?

Verkoop tussen particulieren

 

Uiteraard is er geen enkele garantie die voorzien kan worden bij een verkoop van een tweedehandse voertuig tussen particulieren onderling. Hier blijft de oude formule bestaan waar de koper het goed aankoopt in de staat waarin het zich bevindt.

Verkoop van een handelaar aan een particulier

Hier is er wel een garantieperiode van minimum één jaar voorzien in de nieuwe wet. De verkoper kan de garantieperiode echter uitbreiden tot 2 jaar.

Klik hier om er alles over te leren


 

Aankopen via het internet

We wensen uw aandacht erop te vestigen dat vele van de aankopen via het internet eindigen met bijkomende kosten.  Een voertuig kopen enkel op basis van foto’s geeft nooit een correcte weergave van de staat van het voertuig. 

De BFOV heeft zelfs kennis van verkopen die via het internet gebeurden waar de koper een grote som geld vooraf betaalde, maar waar het voertuig nooit de eindbestemming in België bereikte.  Het betaalde geld is uiteraard verloren geld en een gerechtszaak aanspannen levert ook al niets op.

Hoe deze onaangename verrassingen vermijden?

Eerst en vooral raden we u aan om te rade te gaan bij de leden van uw club.  Sommige van hen zullen hoogstwaarschijnlijk al voertuigen hebben ingevoerd en hebben dan ook goede betrouwbare contacten van particulieren of bedrijven die voor u ter plaatse de zaken regelen.  Uiteraard is zelf ter plaatse gaan de beste optie.


 

Moet ik BTW betalen op de aankoop van de oldtimer?

Indien je het voertuig van een particulier koopt dan zal er geen BTW aangerekend worden en zal de aanvankelijk overeengekomen prijs betaald worden.

Als je daarentegen bij een handelaar een oldtimer koopt, dan zal deze een officieel factuur opstellen waar de BTW in verrekend werd.


 

Welke documenten moeten aan de nieuwe eigenaar overhandigd worden?

De gebruikelijke documenten bij elke verkoop zijn:

  • Het inschrijvingsbewijs van de oude eigenaar
  • Het gelijkvormigheidsattest van het voertuig, indien het voertuig van na 15.06.1968 is
  • Het groene keuringsattest of Staat van het voertuig
  • Verkoopsovereenkomst of aankoopfactuur
  • Eventueel de Car-Pass

Indien het voertuig ingevoerd werd, dient de koper in het bezit gesteld te worden van het oude buitenlands inschrijvingsbewijs van het voertuig.  


 

Heeft de koper een verhaalrecht als de kilometerstand vervalst werd?

De vervalsing van de kilometerstand is een duidelijk voorbeeld die de mogelijkheid biedt om de verkoop te annuleren.

Een dergelijke verkoop wordt aanzien als oplichting.

 

Daarenboven voorziet de wet van 12 maart 2000:

  • dat het verboden is om de kilometerstand te wijzigen;
  • de verplichting om de oude kilometerstand over te nemen bij de wijziging van een kilometerteller. Indien dit onmogelijk is zal de installateur van de nieuwe kilometerteller een attest moeten afleveren waarop de oude kilometerstand vermeld wordt.
  • dat bij de verkoop van het voertuig door een handelaar in de autosector, dient de kilometerstand vermeld te worden op de verkoopbon;
  • Bij aankoop van een wagen door een handelaar in de autosector, is er een verplichting om de kilometerstand te vermelden op een document, ondertekend door beide partijen en waarvan een exemplaar bestemd is voor de koper.

De databank van Car-Pass is reeds goed gevuld.


 

Wat is CAR-PASS?

Bij de aankoop van een occasie: eis altijd jouw Car-Pass!

Koop je een tweedehandsauto of lichte bestelwagen?
Dan is de verkoper wettelijk verplicht jou een Car-Pass te overhandigen. Maakt niet uit of hij een particulier is of een professioneel. De Car-Pass toont de kilometerstand op verschillende data. Het document mag niet ouder zijn dan twee maanden. Kreeg je geen Car-Pass? Dan is de verkoop ongeldig en mag je als koper de ontbinding eisen en je geld terugvragen.

Bekijk de Car-Pass aandachtig!

Hoe meer kilometerstanden er op de Car-Pass vermeld staan, hoe meer zicht je hebt op het verleden van de auto. De kilometerstand moet gestaag oplopen met de tijd. Laat het document een plotse daling van de kilometerstand zien? Dan kan dit wijzen op geknoei met de teller. Stel dus de nodige kritische vragen aan de verkoper voordat je de auto definitief koopt.

Wil je zelf een occasie verkopen?

Dan ben je verplicht om aan de koper een Car-Pass af te leveren, behalve als de koper een professionele auto-handelaar is. Doe je dit niet? Dan is de verkoop ongeldig en kan de koper achteraf altijd zijn geld terugvragen. Zorg er dus voor dat de koper tekent voor ontvangst van de Car-Pass.

Waar haal ik een Car-Pass?

Bij de autokeuring! Voordat je de wagen verkoopt, moet je een tweedehandskeuring laten uitvoeren. Anders kan de koper hem niet inschrijven. Vraag naar de Car-Pass wanneer je de keuring binnenrijdt. De inspecteur noteert je kilometerstand en laat een Car-Pass afdrukken. Je betaalt 6,50 euro* inclusief btw. Als de Car-Pass minder dan 4 kilometerstanden vermeldt, is hij volledig gratis. Heb je een Car-Pass die nog geen 2 maanden oud is? Dan hoef je er geen nieuwe aan te vragen.

CAR-PASS, hoe werkt dit?

Gaat een auto naar een autobedrijf? Of naar de keuring? Dan geven zij voortaan de actuele kilometerstand door aan de vzw CAR-PASS.

De kilometerstand wordt per chassisnummer opgeslagen in de databank. Elk voertuig bouwt zo een eigen kilometerhistoriek op.  Te lage kilometerstanden trekken uiteraard de nodige aandacht.  Elke handelaar die een interventie doet op een voertuig dient sinds 1 september 2006 de kilometerstand over te maken aan CAR-PASS.


 

Wat met voertuigen zonder documenten?

Eerlijk gezegd, het is om miserie vragen.  Een Europese Richtlijn verplicht de lidstaten van de Europese Unie ertoe om het oude inschrijvingsbewijs te vragen.  Indien dit document ontbreekt mag de DIV de inschrijving weigeren.

Wat staat er u dan te doen?

Voor een voertuig dat reeds ingeschreven werd in België en waarvan het inschrijvingsbewijs onvindbaar is, zal hetzij de oude eigenaar, hetzij de erfgenamen van deze oude eigenaar een verklaring moeten afleggen bij de politie.  Indien deze familieleden niet meer terug te vinden zijn, klik dan hier;

Voor een ingevoerd voertuig dat nog nooit eerder in België ingeschreven werd, klik dan hier.


 

U hebt geen antwoord gevonden op uw vraag? Help ons deze rubriek aan te vullen en stel hieronder uw vraag, we zullen u zo spoedig mogelijk antwoorden.

Vul onderstaand formulier in:

  1. Vraag omtrent:






  2. Identificatienummer BFOV
  3. Gewenste taal
  4. Naam (verplicht)
  5. Voornaam (verplicht)
  6. Geboortedatum
  7. Rijksregisternummer (zie verso identiteitskaart)
  8. Straat + nummer (verplicht)
  9. Postcode (verplicht)
  10. Gemeente (verplicht)
  11. E-mail
  12. Telefoonnummer
  13. Fax
  14. GSM
  15. Lid van een club?
  16. Zoja, welke club?
  17. Eventueel 2e club
  18. Inschrijven e-newsletter?
  19. Uw bericht @ BFOV
  20. Anti-spam controle 3  + 7  =   (*)
  21.  

RACB
Touring
Autoworld
MARSH
Federauto
FEBIAC
Qteam
AutoScout24
IEA - IAE
Spa Six Hours
BFOV vzw - Pastoor Cooremansstraat 3 - 1702 Groot-Bijgaarden - Tel : 02 377 13 46 - Fax : 02 377 44 56

BFOV vzw

Pastoor

Cooremansstraat 3

1702 Groot-Bijgaarden
Tel : 02 377 13 46
Fax : 02 377 44 56

sec@bfov-fbva.be